Värdegrund
I mötet erfar barnen våra värderingar och blir i förlängningen byggstenar när barnen formar den egna värdegrunden. Vi lever i det globala samhället, många människor med olika kulturell bakgrund och olika synsätt lever i dag i Sverige.

För oss på Gläntan är det viktigt att värna om grundläggande demokratiska värderingar, om olikhet, människosyn och därmed också om mänskliga rättigheter.

Vi diskuterar gemensamt vad vi lägger in i de olika ord och begrepp när det gäller läroplanens grundläggande värden. Vi utformar en verksamhet som bygger på ett demokratiskt tänkande. Där barn möts av vuxna som respekterar dem, som får dem att uppleva att deras åsikter och tankar betyder något, utvecklar demokratiska värderingar.

 
  • Hur visar vi barnen respekt?
  • På vilka sätt kan vi låta barnen komma till tals?
  • Hur kan vi bemöta barn så att de upplever att deras tankar är viktiga?
  • Varifrån kommer jag?
  • Vem är jag?


Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om
barnets rättigheter (barnkonventionen). 
Lpfö18



Vårt uppdrag


Enligt förskolans läroplan 2018 ska utbildningen i förskolan  lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara
rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn
och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete
med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta
och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. 

Vi ger alla barn och föräldrar möjligheten att vara delaktiga, påverka och ta ansvar. Vi erbjuder miljöer som ger barnet tid för och möjlighet till koncentration och eftertanke. Vi bidrar aktivt till jämställdhet och tar till vara mångfaldens möjligheter.

Vi har valt att se ett barn:
  • som växer med tillgång till olika språk
  • som har rätt till inflytande, rätten att göra sin röst hörd och rätten att bli lyssnad på
  • som lär genom att försöka, undersöka, förundras, uppleva och fantisera och drar egna slutsatser själv och tillsammans med andra
  • som föds med nyfikenhet, lust att lära och förstå vars olikhet är en rikedom med möjligheter och tillgångar
  • som kommunicerar och har något att säga
  • som har rätt att mötas med respekt och omtanke 
  • som aktivt skapar och söker sin egen kunskap och identitet
  • som upptäcker och utforskar sin omvärld med stöd av medforskande vuxna och barn
  • som har rätt att få sitt lärande och sin kunskap synliggjord genom reflektion och dokumentation



Förskolans läroplan 2018


Läroplanen ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i vad och hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

Det betyder att förskolan, precis som skolan, har ett tydligt uppdrag. Förskolan är det första steget i det svenska utbildningssystemet. Läroplanens mål talar om inriktningen på förskolans arbete. Läroplanen gäller alla förskolor i hela landet.

En Läroplan är ett styrande dokument som talar om vilka kvaliteter alla förskolor ska kännetecknas av. Den förskola som i allt arbetar utifrån läroplanen skapar den bästa starten för varje barns lärande och utveckling genom skoltiden.

Läroplanen innebär att förskolan har en riktning, d.v.s mål, för hur förskolans verksamhet ska bedrivas och kvalitetssäkras. Hur Läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola. Läroplanen är också en kvalitetssäkring, när det gäller vad alla barn kan förväntas utvecklas inom, det vill säga nyttan för barnet.