TYRA, vårt digitala verktyg

Tyras vision är att skapa en lättanvänd kommunikationskanal mellan förskola och hemmet.

Inga fler lappar i hallen eller missade SMS/mail!

På så vis kan pedagogerna ägna mer tid åt barnen - och ni kommer få all information samlad på ett ställe.

Här får du möjligheten att bekanta dig med appen TYRA innan vi kommer igång.

Här är några funktioner i Tyras grundpaket:

- Händelser: Fungerar som en kalender. Du har full koll på vad som behöver packas med till utflykten och behöver inte glömma bort tiden till föräldramötet igen.

- Blogg: Se alla roliga aktiviteter som skett under dagen.

- Portfolio: Du ser den individuella dokumentationen för ditt barn med både text och bild. Se även de läroplansmål som kopplats till aktiviteten och få bättre förståelse för barnets utveckling. Endast du och pedagogerna har tillgång till just ditt barn.

- Lådan: Få en smidig överblick på om det saknas extra blöjor eller kläder.

- Personalen checkar in och ut barnen när du som VH lämnar och hämtar på förskolan.

- Du som VH lägger in kontaktuppgifter, ev. allergier och schema för ditt/dina barn.

- Du som VH sjuk/frisk anmäler ditt/dina barn via appen.

- Du får push-notiser i telefonen när det kommer information från förskolan.

Verksamheten blir synlig för alla, delaktigheten i förskolans verksamhet ökar.

Dokumentation kring ditt/dina barn sker i en allmän blogg och i ditt/dina barns portfolio.

Dokumentationen kopplas till Lpfö-98, på så sätt kan materialet t.ex. användas vid utvecklingssamtal under året.

Det är endast du som har tillgång till ditt barns profil och dokumentation.

Vi har hög säkerhet och all data ägs av Förskolan Gläntan AB.

För GDPR se separat info-blad.

TYRA på Förskolan Gläntan AB

Förskolan Gläntan AB digitalisering handlar om att vi förändrar vårt arbetssätt och tar del av det nyaste arbetssätten inom den digitala kommunikationen med föräldrar och era barns dokumentation för att höja kvaliteten och öka effektiviteten i förskolans verksamhet enligt (Skolverket 2017-10-24). Vår digitala hårdvara består av lärplattor och digitala kameror med det digitala verktyget TYRA, samt programmerbara robotar, projektorer, ljusbord, 3D skrivare, Digital 3D hologram projektor m.m.

Fördel med att använda surfplattor och digitala kameror med TYRA i vår verksamhet är att undervisningen kan individualiseras och effektiviseras med hjälp av lärplattan och de digitala kameror med TYRA.

Inlärning och utveckling kan underlättas av att olika inlärningsstrategier används med hjälp av lärplattan, till exempel kan lärplattan användas både för auditiv, taktil/kinestetisk och visuell undervisning.

Det är pedagogernas uppgift att utifrån sin kompetens om varje barns utveckling och lärande välja vilken strategi som passar i det aktuella undervisningssammanhanget. Med hjälp av lärplattan och digitala kameror med TYRA lägger pedagogerna upp bilder och text kopplade till projekt och verksamheten på förskolans digitala lärplattform TYRA som ni som föräldrar får ta del av.

Pedagogens roll är att leda och vara en aktiv medforskare med barnen i arbetet med digitala verktyg där kreativa appar ger barnen möjlighet att producera sitt eget material. I samverkan med andra barn och tillsammans med pedagogen blir lärplattan en del i barnens erövrande av sin omvärld och gör barnen till medskapare i den digitala världen.

Pedagogerna reflekterar tillsammans med barnen kring aktiviteterna i tex projekt genom lärplattans bild-, film- och ljudappar som barnen sedan kan använda för att skapa eget digitalt material.

TYRA och GDPR

Tyra är helt anpassat till den nya dataskyddsförordningen som trädde i kraft den 25 maj 2018. Detta innebär att data som laddas upp på Tyra ägs av Förskolan Gläntan AB. Mellan förskolan och företaget som äger Tyra, Bayou AB skapas det ett personbiträdesavtal som definierar hur datan hanteras, var den sparas och hur ansvarsfördelningen ser ut mellan dessa två aktörer.

Förskola Gläntan AB arbetar aktivt utifrån den nya dataskyddsförordningen vilket innebär att vi alltid efterfrågar samtycke från vårdnadshavare innan vi använder bilder och filmer från verksamheten i olika sammanhang som tex publicering på hemsidan, i information till vårdnadshavare och i vår lärplattform Tyra. Detta innebär även att alla personuppgifter och allt material relaterat till en specifik individ raderas när personen slutar hos oss.

Kommunikation:

Hur du tar del av händelser på förskolan

Hur du använder barnets låda

Hur du tar kontakt med förskolan

Hur du använder klasslistan

Hur du hanterar dina kontaktuppgifter

Hur du din kontaktuppgifter hemliga

Om du inte vill att ditt barn ska finnas med på blid

Dokumentation:

Hur du tar del av förskolans blogg

Hur du följer ditt barns utveckling

Närvaro: