Trygghet och trivsel

Förskolan ska arbeta för att förbereda barnens framtida och lärande. Barnen ska gå i en förskola med en trygg miljö som samtidigt utmanar och inspirerar till lek och aktivitet - ett bra klimat underlättar lärande. Vår grundsyn är att barn och föräldrar alltid skall känna sig välkomna och få ett trevligt

bemötande i det dagliga mötet på förskolan.

De övergripande målen är att alla ska känna trygghet

och trivsel i vår förskola genom

• att ha trygga återkommande rutiner

• att pedagogerna ser alla barn i det dagliga arbetet

• att pedagogerna ger barnen positiv förstärkning

• att pedagogerna hjälper barnen att sätta ord på sina känslor

• att barnen får vistas i en säker miljö med utbildade pedagoger

• att alla föräldrar ska uppleva att deras barn trivs och går i en trygg förskola

Arbetet med trygghet och trivsel ingår i vårt systematiska kvalitetsarbete och

återfinns bland annat i planen mot diskriminering och kränkande behandling.

Arbetet följs upp och utvärderas via den årliga kvalitetsredovisningen.

Kvalitetsarbete

Förskolans kvalitet och utvecklingsarbete utarbetas i en verksamhetsplan som är relaterad till åtaganden, arbetssätt och tydliggörandet av läroplanens uppsatta mål för förskolan.

Barn och föräldrar ska vara delaktiga i utvärdering och deras röster ska lyftas fram.

Vårt kvalitetsarbete innebär att vi utvärderar, följer upp och analyserar vilket sker systematiskt i form av diskussioner och reflektioner som sammanställs via en årlig verksamhetsberättelse/kvalitetsredovisning.

Kvalitetsarbetet innehåller moment som:

• Pedagogisk dokumentation
  • Utgår från ett tydligt barnperspektiv
  • Barn och föräldrar är delaktiga i och deras röster ska lyftas fram.
  • Stockholms stads Förskoleindikator
    Ledningsmöten
  • Avdelnings/ reflektions möten, personalmöten och planeringsdagar
    Kompetensutveckling

Förskolan har upprättat handlingsplaner för Krisplaner och Plan för diskriminering och kränkande behandling.

Förskolan utför egenkontroller i systematisk Brandskydd, Livsmedelshantering, Barnskydd, Miljö och hälsa samt Arbetsmiljö.

Vårt kvalitetsarbete leder fram till bättre arbetsprocesser och visar på möjliga utvecklingsområden som bidrar till barnens trygghet, lärande och utveckling på förskolan.

Genom erfarenhet att arbeta tillsammans, systematiskt dokumentera och utvärdera vår verksamhet skapas förutsättningar till en levande utvecklingsverksamhet.

Plan mot diskriminering och kränkande behandling – ett kvalitetsarbete

Från och med 1 april 2006 gäller en ny lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever.

Lagen stärker barns lika rättigheter .

Den innebär för oss en skyldighet att tillsammans med pedagoger, barn och föräldrar förebygga och förhindra all diskriminering och kränkande behandling.

Arbetet grundar sig på förskolans gemensamma värdegrund

TRYGGHET  ENGAGEMANG

RESPEKT DEMOKRATI LIKA VÄRDE
Förskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling innehåller mål och metoder, förebyggande arbetssätt, ansvar, dokumentation samt åtgärder/ uppföljning.  Planen mot diskriminering och kränkande behandling är ett levande styrdokument som revideras årligen i samband med förskolans kvalitetsredovisning.