Förhållningssätt till Covid-19 på förskolan (2021-01-31)

Precis som alla andra följer Förskolan Gläntan AB utvecklingen av Coronavirusets spridning.

Vi tar detta på ett mycket stort allvar och har vidtagit åtgärder för att förhindra att vi själva sprider smittan både internt och externt.

Förskolan håller sin verksamhet utomhus så mycket det går för att förhindra smitta på bästa sätt.

All hämtning och lämning av barnen sker utomhus i direkt anslutning till gården på baksidan av huset, vårdnadshavare ska inte vistas inne i våra lokaler om inte annat föreligger.

Förskolan är både pedagogernas och barnens arbetsmiljö.

Huvudmannen har ansvar för att göra arbetsmiljön i förskolan så säker som möjligt för pedagoger, förskolebarn och övrig personal.

Förskolan måste gå en balansgång och förhålla sig till både folkhälsomyndighetens riktlinjer och Arbetsmiljöverket (arbetsmiljölagen)

Vad gäller för mig som vårdnadshavare?

När kan förskolebarn vara i förskolan och när bör de vara hemma vid misstänkt covid-19?

De vanligaste symptomen vid covid-19 hos barn och unga är nytillkommen hosta eller feber. Andra vanliga besvär är nytillkomna symtom som halsont, andningsbesvär, generell muskelsmärta, rinnsnuva, nästäppa och huvudvärk. Dessutom är nytillkomna mag-tarmbesvär, framför allt diarré och kräkningar, vanligare hos barn än hos vuxna.

Om besvären visar sig vara bestående över dagen och oberoende av om barnet har vistats utomhus eller inomhus, bör det tolkas som tecken på en nytillkommen infektion och barnet bör gå hem eller stanna hemma.

Ett barn som är hemma för tydliga och bestående symtom på sjukdom bör stanna hemma 2 dygn efter symtomfrihet.

Lindriga och tillfälliga symtom hos ett i övrigt piggt och opåverkat barn, som till exempel lätt snuva efter utevistelse, gråt, eller enstaka hostningar, ska inte bedömas som symtom på nytillkommen infektion och möjlig covid-19.

Återgång till förskola, skola och andra aktiviteter efter symtom på covid-19

Återgång till skola eller annan verksamhet kan ske först när barnets allmäntillstånd tillåter och i enlighet med allmänna rutiner vid sjukfrånvaro för respektive verksamhet. Vid behov av sjukvårdsrådgivning kontaktas 1177 eller sjukvården.

Barnet behöver stanna hemma så länge barnet har symtom samt ytterligare 2 dygn utan symtom. Under hela denna period undviks nära kontakt med personer utanför hushållet.

I de fall barnet har kvarvarande lindriga symtom, exempelvis torrhosta och lätt snuva, kan barnet återgå till skola och annan verksamhet om det gått 7 dagar sedan insjuknandet.

OBS! Ovanstående upprepas vid varje nytt infektionstillfälle. Vid behov av sjukvårdsrådgivning kontaktas 1177 eller sjukvården

Hälsningar Moa Gehlin med personal